Myšičky nezahálí.
Informace a fotky z každodenních činností dětí ve třídě Myšiček.
Půjdu k zápisu
V tomto období začínají zápisy předškoláků do základních škol, proto jsme zvolili téma, kde jsme si přiblížili všechny znalosti a dovednosti, které má budoucí školák znát. Opakovali jsme si číselnou řadu, poznávali jsme čísla a písmena, trénovali vlastní podpis, znalosti vlastního jména a adresy. Děti skládaly a popisovaly obrázky dle posloupnosti, orientovaly se v bludištích. Vyrobili jsme si každý aktovku z papíru, kdy se děti zdokonalovaly v jemné motorice a udržování čistoty při práci. Také jsme si o škole a o zápisu do školy hodně povídali. Co nás tam čeká, co má správný školák umět a jak se máme správně chovat.
Moje město
Během tohoto tématu jsme s dětmi poznávali okolí mateřské školy. Zkoušeli jsme společně vytvořit plánek okolí mateřské školy, které jsme poznávali při společných procházkách.
Učili jsme vlastní adresu a zadávali jsme ji do Google map, abychom si mohli společně prohlédnout dům a okolí domu, kde bydlíme. Děti se zájmem na google mapách popisovali svůj dům, ukazovali, kde mají okna a kde zahradu. V rámci polytechnického vzdělávání jsme napodobovali stavbu domu dle vzoru. Učili jsme se pojmenovat, jaké místnosti doma máme a jaké vybavení se tam nachází. Novinkou pro děti byla práce s mapou, poznávaly, co znamenají jednotlivé barvy, kde tečou řeky, kde jsou pohoří či nížiny a kde se nachází naše město Ostrava či hlavní město Praha.
Myšičky vítají jaro
Zima se s námi pomalu loučí a ve školce už s radostí vítáme jaro. Společně s dětmi jsme začali pozorovat první známky nadcházejícího jara – povídali jsme si o změnách v přírodě, o tom, co se děje, když se probouzí ze zimního spánku, a jak se mění počasí. Děti se naučily rozpoznávat první jarní květiny – například sněženky, bledule nebo petrklíče. Společně jsme si povídali o ročních obdobích a o tom, co je pro jaro typické. Naučili jsme se jarní písničku „Na jaře“ a také krásnou básničku o sněžence. Kromě povídání děti jaro také malovaly, tvořily barevné květiny z papíru a nechaly svou fantazii rozkvést v mnoha krásných výtvorech. Těšíme se, co dalšího nám jaro přinese – a zatím si ho užíváme všemi smysly!
Naše logochvilky od podzimu do zimy
S dětmi se pravidelně věnujeme logochvilkám, které jim pomáhají rozvíjet správnou výslovnost, posilovat svaly mluvidel a zlepšovat techniku dýchání. Na podzim a v zimě jsme si tyto aktivity zpestřili veselými hrami, které děti nejen bavily, ale také jim pomáhaly v rozvoji řeči. Sfoukávali jsme podzimní listí i zimní vločky – tedy vlastně papírové kousky, které jsme pomocí správného dechu posílali po stole do „větru“. Trénovali jsme rtíky a jazyk při napodobování zvuků zvířátek, která se na podzim připravují na zimu. Zima nám přinesla další zábavné úkoly – foukali jsme do pomyslných dlaní, jako když si venku zahříváme ruce. Nezapomněli jsme ani na správnou artikulaci – procvičovali jsme jazýček při hře se sněhuláky, čertíky, klauny a koblížky.
O Koblížkovi
Během tohoto tématu jsme se dětmi zaměřili na pohádku O Koblížkovi. Děti se dozvěděly, o čem je příběh, která zvířátka v pohádce vystupují, jakou povahu měli jednotliví hrdinové. Pohádku jsme si s kostýmy i s loutkovým divadlem zdramatizovali, čímž se děti rozvíjely v komunikačních a sociálních dovednostech. Učily se v příběhu spolupracovat a střídat se v hraní rolí.
V rámci rozvoje jemnomotorických a konstruktivních dovedností děti vytvořily společnou cestu lesem, kde nechyběly zvířata, stromy, kameny, hříbky a samozřejmě zatoulaný koblížek či domeček s kuchyňkou od babičky a dědečka. Vše tvořily společně a měly možnost si vybrat z různého materiálu. Musely se umět na činnostech a materiálech domluvit a zapojit svou fantazii a kreativitu.
Při hře na smažení koblížků jsme poznávali, co je zdravé a co není. Děti přicházely s vlastními nápady, co všechno mohou dělat pro své zdraví a co jim naopak škodí.
Na konci tématu všechny děti zvládly převyprávět pohádku a pojmenovat všechny postavy z příběhu.
Masopust u myšiček
Zimní období je obdobím Masopustu, času veselí, barev, hudby a radosti. Proto jsme si ve školce s dětmi v proběhlých dvou týdnech povídali o Masopustu a karnevalu, objevovali jejich tradice a společně se připravovali na velký karnevalový den. Děti se hravou formou seznamovaly s různými maskami, zvyky a pestrým světem karnevalu. Celý týden jsme si hráli s barva mi, experimentovali s jejich mícháním, sledovali, jak se rozpíjí ve vodě, a zkoumali, jaké nové odstíny dokážeme vytvořit. Nechyběly veselé hry a činnosti, které rozvíjely pohyb, spolupráci a radost ze společné zábavy.
Paní zima kraluje
V tomto období jsme se zaměřila na charakteristiku zimy, co se děje v zimě s přírodou, proč stromy a kytky nekvetou. Co dělají zvířátka, jak můžeme ptáčkům v zimě pomoci, učili jsme se pár nejznámějších ptáků pojmenovat. Také jsme si připomenuli, jak je důležité se v tomto zimním období pořádně oblékat, co všechno můžeme udělat proto, abychom byli zdraví. Nejen vhodné oblečení, ale i vitamíny, a důkladná hygiena.
Rozvíjeli jsme i logické myšlení a polytechnickou výchovu při stavbách sněhuláků, poznávali jsme velikosti, třídili a určovali správné počty. Také jsme si vyzkoušeli práci s netradičním materiálem, kdy jsme malovali v pěně na holení nebo vytvářeli umělý sníh.
Tři králové
Po vánočních svátcích jsme si s dětmi povídali o tom, jak strávily Vánoce se svou rodinou, jaké dárky našly pod stromečkem a co zajímavého prožily.
Poté nás čekal příběh 3 králů. Děti se seznámily s příběhem těchto mudrců, dostaly povědomí o charitativní činnosti a rozvíjely své komunikativní dovednosti. Příběh jsme zdramatizovali pomocí loutek, vyrobili jsme si tři krále z papíru i královskou korunu. Vytvořili jsme společný obrázek Betlému s Ježíškem. Děti se naučily nová slova jako „mudrcové, kadidlo, jesličky a kometa“. Poslouchaly a učily se písničku: My tři králové jdeme k Vám. Také jsme si pořádně zacvičily, největší úspěch měla u dětí chůze v hlubokém písku, kdy měly na nohou velké a vysoké gumáky a musely projít překážkou dráhu. Na konci týdne všechny děti znaly příběh o Třech králích a pochopily, proč Ježíškovi všichni nosily dárky.
Adventní čas u myšiček
Konečně nastal ten dlouho očekávaný čas Vánoc. Společně s dětmi jsme ve třídě nazdobili stromeček, a vánočně vyzdobili i celou naši třídu. Děti se průběžně seznamovaly s významem adventu, povídali jsme si o vánočních zvycích, tradicích a symbolech, které k tomuto krásnému období patří. Na začátku prosince naši školku navštívil Mikuláš se svým doprovodem, čertem a andělem. V rámci výtvarných činností si děti vyrobily své vlastní betlémské hvězdy, kromě toho tvořily i další vánoční výrobky – například ozdoby na stromeček, či přáníčka pro své maminky a tatínky. Předvánoční čas jsme si osladili společným pečením lineckého cukroví. Děti si vyzkoušely válení těsta, vykrajování tvarů i zdobení. Domů si odnesly voňavé dobroty, a pak už s nadšením vyhlížely Ježíška, a těšily se, jaké dárky jim asi letos přinese.
Ten dělá to, a ten zas tohle
V měsíci listopadu měly děti možnost seznámit se s různými druhy povolání, a zjistit, jaké to je pracovat v různých profesích. Poznávaly svět dospělých, a jejich práci, a to formou her a zábavných činností. Seznámily se s tím, co to vůbec znamená chodit do práce povídali jsme si o povolání rodičů, ale také o tom, jaké povolání by děti samy jednou chtěly mít. Každý den byl věnován poznávání jiné profese, děti si zahrály na pekaře, lékaře, kadeřníky, zedníky, prodavače a na další různá povolání. Také poznávaly svět financí, seznámily se s českou měnou a s tím, že za peníze si můžeme koupit různé věci. Nakupování si děti vyzkoušeli v obchodě, který si samy v rámci námětové hry postavily. Tím vším získaly poznání o tom, proč a kam maminky a tatínkové chodí do práce, jakou různou profesi mohou lidé vykonávat a co jsou to peníze.
Naše logochvilky - říjen
V říjnu jsme se při procvičování pusinky zaměřili především na správnou techniku dýchání, na silný a slabý výdechový proud a na jeho usměrňování. Také jsme bublali do jezírka, a nasávali slámku listy z podzimních stromů na zem. A protože měsíc říjen byl z větší části tematicky provázán s dopravními prostředky, tak se naše logochvilky dotýkaly stejným aktivitám - foukali jsme dopravní prostředky pro rovných i klikatých cestách, foukali jsme do papírových lodiček, snažili se sfouknout míček do garáže. Venku jsme sfoukávali podzimní listí ze stromů, foukáním jsme vytvářeli bublifukové bubliny a hráli si s dechem na malý a velký vítr.
Strašidel se nebojíme
Celý první listopadový týden se v naší třídě nesl ve znamení strašidel a tajemna. Nejprve jsme si všichni společně povídali o tom, co znamená svátek dušiček, a jak a proč tento svátek slavíme. Seznámili jsme se i s tím, jak tento svátek slaví děti jinde ve světě. Povídali jsme si o tom, že listopad je obdobím blížící se zimy, a také obdobím krátkých dní a dlouhých nocí. Dozvěděli jsme se, co je to půlnoc, a naučili jsme se básničku o půlnočním strašidle. Celý týden nás pak provázelo malé strašidýlko Emílek, vypravili jsme se s ním do strašidelného hradu a poznávali další jeho obyvatele - pohádková strašidla. Strašidelný hrad jsme pak společně vyráběli z kartonu a různého materiálu, a moc se nám povedl. Celý týden jsme si hráli, zpívali, vyráběli a cvičili společně se strašidly. Tím jsme poznávali svět pohádek a pohádkosvých strašidelných bytostí. Zjišťovali jsme, co je to strach a poznávali, že tmy se nemusíme bát.
Šlapu si to do školky, jedu si to do školky
Každý z nás se ráno do školky dostává různými způsoby – někdo přijde pěšky, jiný přijede autem nebo třeba tramvají. Každý to máme jinak – tímto poznáním jsme začali nové téma, jehož cílem bylo seznámit děti s pro ně známými dopravními prostředky. Protože ve třídě v tuto dobu byli samí kluci, téma je velmi nadchlo, a celý první týden byly nabízené činnosti motivovány auty. Auta jsme vyráběli z kostek, z papíru, modelovali kola pro auto z plastelíny, poznávali jsme, jakou barvu mají auta, zda jsou velké, nebo malé, stavěli jsme cesty pro auto. V dalším týdnu si pak děti rozšířili povědomí o dalších dopravních prostředích, a o tom, jak bezpečně přecházet silnici.
Vyletěl si pestrý drak, vyletěl až do oblak
Ke každému správnému podzimu patří správný drak. I když nemáme možnosti draky na zahradě nebo v Sadu Jožky Jabůrkové pouštět, užili jsme si s nimi plno zábavy alespoň ve třídě. Nejprve jsme si společně povídali o tom, co to to ten papírový drak vlastně je, hledali jsme ho na obrázcích a v knížkách, v podzimních číslech časopisů Puntík, Šikulka a Dráček, a zjišťovali jsme, kdo už někdy papírového draka pouštěl. Potom jsme hledali barvičky pro dráčka Barevňáčka, který svoje barvy ztratil, a byl pouze černobílý – dráčkovi jsme pomohli jeho pestré barvičky najít a vrátit je zpět na mašle, a na obličej dráčka. Malovali jsme temperovými barvami, při čemž jsme se učili držet štětec a natírat plochu papíru barvou, dráčka jsme taky zdobili kousky natrhaného papíru, dodělávali jsme mu obličej. Při tom jsme si procvičovali názvy základních a doplňkových barev, a to nejen v češtině, ale také v angličtině. Navazovali jsme drakovi na ocas jeho ztracené mašličky, čímž jsme si vyzkoušeli, jak se dělá uzel. Na dračí ocásky jsme také pokládali ozdoby různých geometrických tvarů, učily jsme se tyto tvary pojmenovat, ale také třeba nakreslit, vytvořit z kaštanů nebo vymodelovat z plastelíny.
Naše logochvilky - září
S dětmi pravidelně každý den procvičujeme pusinku - individuálně s každým dítětem zvlášť, a také všichni společně dohromady. V září jsme procvičovali oromotoriku s dráčkem Barevňáčkem, bublali jsme do vody " v jezírku", brčkem jsme přenášeli barevné papoušky, učili jsme se správné technice dýchání. Také pravidelně procvičujeme ouška, aby dobře slyšely hlásky - nasloucháme zvukům okolo nás, učíme se rytmická říkadla a jednoduché básničky, hrajeme si s hudbou - učíme se rozlišovat hluboké a vysoké tóny na klavíru ( sluchem poznáváme ptáčka a medvěda), hádáme, zda medvěd bručí stejně nebo jinak. Tím vším rozvíjíme naše komunikační a řečové dovednosti.
Koukejte se, dívejte se, co se děje v našem lese
Během tohoto tématu, který byl motivován pohádkou O Smolíčkovi jsme se učili, jaké stromy máme v lese, poznávali jsme rozdíl mezi jehličnatým stromem a listnatým. Zjistili jsme jaká zvířata žijí v lese. Smolíček nám ukázal, co se může stát, když nebudeme poslouchat. Snažili jsme se pochopit své emoce, proč jsme někdy smutní, nazlobení, znudění a jindy zase veselí a rozpustilí. Taky, že existují nejen hodní lidé, ale i zlí, stejně jako v pohádce, kdy byl jelen hodný, Jeskyňky zlé a Smolíček neposlušný. Pracovali jsme s přírodninami, postavili jsme jeden les z přírodnin a druhý jsme si společně namalovali, postavili chaloupku pro Smolíčka s jelenem a Smolíčka jsme si vyskládali z kaštanů.
Objevujeme svět - co je uvnitř kaštanu?
Během prvních dvou týdnů jsme toho ve školce už hodně zažili – ráno si hrajeme s množstvím hraček, v pohybových chvilkách si protahujeme tělo – zatím nám počasí přálo, a tak jsme si každé ráno chodili zacvičit na naši školní zahradu. Dopoledne se věnujeme činnostem u stolečku, nebo na koberci v herně – jedna z činností se nám sama nabídla při pobytu venku. V Sadu Jožky Jabůrkové pod velkým stromem děti našly první spadané kaštany. Některé z nich byly ještě schované v pichlavé slupce - a děti zajímalo, co je uvnitř. Kaštany jsme proto vzali do školky, a tam jsme zjistili nejen, co se schovává v kaštanové slupce, ale také v kaštanu samotném, když se kaštan oloupe. Pod hnědou slupkou jsme objevili malinký klíček - stejný, jako měly na jaře klíčící fazole. Zjistili jsme, k čemu klíček slouží, a že kdybychom jej zahrabali do země, vyrostl by z malého kaštanu velký strom. Tím jsme si rozšířili naše znalosti o přírodě, a o světě okolo nás.
Já, a moji kamarádi
První dny ve školce jsou za námi. Už víme, jak to ve školce chodí, navzájem se všichni poznáváme, učíme se navzájem oslovovat se jmény, seznamujeme se s třídními pravidly. Také si hodně hrajeme, a pomalu se zapojujeme do činností, které pro nás připravily paní učitelky. Zatím ještě děláme mnoho věcí všichni společně, postupně se ale budeme učit spolupracovat s ostatními dětmi v menších skupinkách.
Cvičíme na školní zahradě
Počasí nám zatím přeje, a tak jsme s dětmi co nejvíce venku. Venku probíhají i naše ranní pohybové chvilky – školní zahrada nám nabízí spoustu možností pohybu, běháme, skáčeme, zdoláváme různé překážky v terénu, v tomto týdnu jsme se naučily např. vyběhnout a seběhnout malý kopeček, přelézt lavičku, vylézt na provazový žebřík, běhat slalomem mezi kužely. Tím rozvíjíme hrubou motoriku, obratnost a pohybové dovednosti.
První dny ve školce
Léto pomalu končí, a my jsme se po prázdninách opět sešli v naší třídě myšiček. V prvních dnech si převážně hrajeme, a postupně se seznamujeme s tím, jak to ve školce chodí, a co nás v ní všechno čeká. Poznáváme nové paní učitelky, kamarády, objevujeme nové hračky ve třídě. Počasí nám zatím přeje, a tak jsme hodně venku – na školní zahradě, nebo v přilehlém Sadu Jožky Jabůrkové. Už se těšíme, co všechno ve školce zažijeme.